نوشته‌های یک برنامه‌نویس

کمی هم به زبان انسان ها متن بنویسم تا برای کامپیوترها به زبان های خودشان!

نوشته‌های یک برنامه‌نویس

کمی هم به زبان انسان ها متن بنویسم تا برای کامپیوترها به زبان های خودشان!

۳ مطلب در آبان ۱۳۹۱ ثبت شده است

به نام خدا 

یکی از علوم مطرح امروزی علم و فنون MBA است ، که در ایران هم به صورت دانشگاهی و هم به صورت business  school برگذار میشود. MBA مخفف واژه های Master of Business Administration است که معادل پارسی آن "مدیریت ارشد بازرگانی" است و به طور کلی به بحث و جستجوی "داشتن بهترین کسب و کار" می‌پردازد. کسب و کار یا همان بیزینس در تمامی رشته‌ها و صنوف دارای معنی خاص و ویژه‌ای است.

در کشور عزیزمان ، ایران ، علوم فناوری اطلاعات و ارتباط که به اختصار فاوا ، IT و گاهاً ICT گفته میشود شامل موارد زیر است: 

  • نرم افزار (شامل: علوم ساخت ، نگهداری ، توسعه و فروش نرم افزار) 
  • شبکه (شامل: تعمیر ، طراحی ، نگهداری ، پشتیبانی ، تجهیزات و سرویس‌های شبکه)
  • سخت افزار (شامل: تهیه ، مونتاژ ، تعمیر ، ساخت قطعات جانبی مانند کیبرد و ماوس)
  • مخابرات و الکترونیک (شامل: تهیه ، تجهیز ،عیب یابی وسایل الکترونیکی-مخابراتی)

البته به اختصار موارد و مثال‌های بالا بیان شد اما به هر حال و از نظر فنی تجمیع این 4 مورد باعث به وجود آمدن فناوری ارتباطات و اطلاعات شد. خب هر یک از این علوم در ایران دارای متخصصین و تکتسین‌های خاص خود هست و گاهی (و شاید بنا بر اجبار) علم دیگر جز گرایش خود را بلد و وارد هستند. 

سعی این مقاله بر این است که بیشتر در مورد نرم افزار توضیح دهد و شاید گاهی کمی به سمت سایر علوم برود. 

در صنعت نرم‌افزاری کشور ؛ عرصه بیشتر عرصه تولید است. بنا بر نیاز های بومی کشور بیشتر نرم افزار های خارجی جواب کار را نمیدهند و با توجه به دلایل زیر نرم افزار های می‌خواهند بیشتر تولید داخل باشند :

  1. گران بودن نرم افزار های خارجی 
  2. عدم کارایی در صورت شکسته شدن قفل
  3. عدم پشتبانی از زبان فارسی 
  4. عدم پشتیبانی از تقویم شمسی 
  5. عدم پشتیبانی نرم افزاری 
البته باید به چند نکته توجه داشت که 
  1. بنا به برخی از فعالیت های بین المللی نرم افزارهای خارجی نیز استفاده میگردد. (مانند برنامه رزرواسیون های بلیت های هواپیمایی مانند آمادئوس یا گابریل (لیازیون))
  2. برخی از نرم افزار های دیگر جنبه جهانی دارند! مانند بسته آفیس ماکروسافت 
  3. علم تولید برخی از نرم افزار ها در ایران نیست! (و یا شاید صرفه اقتصادی نداشته است)
اگر چه دو مورد فوق کار تولید نرم افزار در خارج از کشور بوده است اما باید دقت کرد که در داخل کشور هم میتوان آن را توسعه داد و بازارش را به نفع خود تغییر داد. مثلا تغییر تاریخ از میلادی به شمسی در بسته آفیس و یا افزودن پلاگین های ایرانی برای برنامه های فتوشاپ !

ادامه خواهد داشت ... 
ان شاالله ...

به نام خدا

حتما اگر کاربر معمولی ویندوز باشید حتماً نام Command Prompt (با نام اختصاری cmd) را شنیده‌اید. خیلی‌ها این قسمت را یک شبه داس می‌بینند! اکثر کاربرد آن هم که شاید با آن ها داشته باشند اموری مانند:

  •  گرفتن IP(های) کامپیوتر (با فرمان ipconfig)
  •  گرفتن ping (با فرمان ping)
  • چک اتصال پورت و IP با فرمان Talnet
  • گاهی هم اجزای برنامه‌های Consoleیی.
  • کار با دایرکتوری‌ها 
  • و...

البته باید این نکته ها را گفت که تمام ویندوز از اینجا اجرا میشود! بدین معنی که هر برنامه‌ای که ما میبینم (شامل پنجره‌ها ، برنامه‌ها مختلف و ...) که به نوعی دارای رابط گرافیکی یا Interface هستند به این قسمت از ویندوز فرمان می فرستد و جواب را از همان قسمت دریافت و جواب را به صورت گرافیکی به ما تحویل میدهند.

کسانی هم که لینوکس کار میکنند حتما با مفهومی به نام Terminal آشنا هستند که از نظر کارایی کاملا شبیه همان Command Prompt ویندوز است و کارهای زیادی از قبلی نصب ، حذف ، تنظیم و مدیریت برنامه‌ها را انجام میدهد و در واقع هسته یک سیستم عامل لینوکسی است. 

خب به یک سری از کارهای Command Prompt اشاره کردیم ولی باز از نظر کاربران ویندوز این امکانات نسبت به کرنل‌های لینوکسی کم بود.بنابراین شرکت ماکروسافت روی به ساختن یک کنسول قوی‌تر نمود.

PowerShell

Microsoft PowerShell ، یک کنسول خط فرمانی است که کارهای زیادی را می‌تواند انجام دهد که بعضاً نسبت به خود CMD بیشتر و هم کوتاه‌تر (بهینه‌تر) است. قابلیت اتصال به Active Directory ، Exchange  و SharePoint ، قابلیت اضافه و حذف کاربران ، قابلیت نوشتن تابع و اجرای آن و... همگی از ویژگی‌های این خط فرمان است.

PowerShell در سیستم عامل های 7 , 8 , 2008 , 2008R2 , 2012 به راحتی قابل یافتن است و به طور کلی در هر سیستم عاملی که بر روی آن قابلیت نصب فریم ورک net. باشد قابل اجرا است. یک راه اجرای آن رفتن به قسمت Run و تایپ کلمه Powershell است.

Powershell قدرت به کار گیری آن در برنامه‌های نوشته شده با net. نیز است و می توان از آن به صورت یک API استفاده کرد. و از آن بسیار استفاده کرد (خود من خیلی باهاش دارم کار میکنم ;-) )

چند وقت پیش یک کتاب عالی در این مورد از شرکت ماکروسافت داخل اینترنت پیدا کردم که توسط انتشارات ماکروسافت Microsoft Press انتشار یافته بود. این کتاب را برایتان آپلود کردم. امیدوارم خوشتان بیاد ;)

Powershell ebook

دریافت فایل (با حجم حدوداً 4 مگابایت)


پانوشت: فک کنم واسه مطلب اول بد نبود!

پانوشت بعدی: عیدتون مبارک باشه.

به نام خدا که قسمت را بر این داشت که ما برنامه‌نویس شویم.

بعضی وقت‌ها فکر میکنم من واقعاً برنامه‌نویس هستم یا نه؟! اصلا برنامه‌نویسی چیه و من دارم چی کار میکنم. تا اونجا که یادم میاد از سال دوم راهنمایی تو کار راه اندازی سایت و وبلاگ بودم. یادش بخیر دوستانی که اصلا نمیشناختم و باهاشون سایت راه می‌انداختم. 

خلاصه با ثبت وبلاگ و تغییر قالب وبلاگ این سرویس واسه اون یکی سرویس (اون زمان‌ها بلاگفا بود و پرشین‌بلاگ) کارم شروع شد. تو دوره دبیرستان بودم که کم کم شروع کردم به طراحی قالب. اول Table و بعدشم که Div مد شد با همون Div و CSS دوباره شروع کردم. 

خلاصه گشت و گشت و گشت تا اینکه امروز با 21 سال سن و یه دیپلم و یه برچسب دانشجویی شدم برنامه‌نویس Microsoft .Net (هم VB و هم #C). از موبایل تا سرور. خوبی دات‌نت همینه تو همه نوع پلت فرم ویندوزی جواب میده. 

خب! راستش اون اولا که با دات نت شروع کردم بیشتر سرچ میکردم و کپی پیست! بعد کم‌کم شروع کردم به استقلال کُدی! البته هنوز که هنوزم بعضی موقع‌ها وقتی گیر میکنم یه سرچی میزنم و شاید هم روال بر این باشه. 

خب هم تو جاهای دولتی بودم (هم کار کردم و هم برنامه‌نویسی آموزش داردم) و هم جاهای خصوصی. حوصلم که سر میره میام میشینم غصه نوشتن. 

حالا باز میام...